SITE UNDER CONSTRUCTIONpolski / english



XV Forum of European Cinema

(4-12 November 2010)

Od początku istnienia głównym celem naszego festiwalu były niekonwencjonalne działania i ambicja zmiany postrzegania przez publiczność współczesnego kina europejskiego i światowego. To naszym zdaniem skuteczny sposób przyciągnięcia uwagi widzów w stronę filmów, zwiększenia frekwencji i promocja kina, jako miejsca specjalnego i interesującej alternatywy dla spędzania wolnego czasu. Nabiera to znaczenia szczególnie w przypadku Łodzi, jako miasta o długich filmowych tradycjach stolicy polskiego kina i siedziby słynnej Szkoły Filmowej. Jej studenci są wśród naszej wiernej publiczności.

Współczesne kino w naszym rozumieniu jest nie tylko rozrywka ale także przygoda, przedmiotem dyskusji, poszukiwaniem nowych, świeżych idei i dlatego po praz pierwszy włączamy do naszego programu nowa sekcje Debiuty. To będzie przegląd pierwszych i drugich filmów młodych i utalentowanych europejskich reżyserów. Swoja Nagrodę przyzna międzynarodowe Jury oraz Publiczność.

Podczas XV Forum Kina Europejskiego chcemy zaprezentować i zderzyć najnowsze i pierwsze filmy młodych reżyserów z ich uznanymi, starszymi i doświadczonymi kolegami. Z tego powodu retrospektywy i przeglądy kina Benta Hamera, Jaco van Dormaela, Tinto Brassa, Marty Meszaros, Jurija Jakubisko, Jana Hrebejka będą bardzo ważną częścią festiwalu. Większość potwierdziła swoja obecność i przyjęła zaproszenia. Będą członkami jury oraz bohaterami spotkań z publicznością. Planujemy pokazanie polskiej publiczności ostatnich i najnowszych filmów z Norwegii, Belgii, Węgier, Czech i Słowacji. Reżyserzy, z tych krajów bardzo często biorą udział w międzynarodowych, europejskich koprodukcjach. Pokażemy filmy, które są tego rezultatem. Naszą ambicja jest pokazanie, ze zjawisko europejskich koprodukcji to nie jest tylko finansowa konieczność i gwarancja szerszej dystrybucji ale także bardzo ciekawa mieszanka nowych, oryginalnych tematów, przyszłość europejskiej kinematografii, ilustrująca jej zmienność i różnorodność oraz nieustająca walkę miedzy globalizacją i lokalnymi tradycjami oraz wartościami.

W naszym programie pokażemy również sekcję Kino Queerowe. Berlińskie Nagrody Teedy Bear oraz od niedawna weneckie Nagrody Lion's Queer udowadniają, że to jeden z najbardziej ożywczych trendów we współczesnym kinie europejskim. Dla nas oznacza ono wyjście poza przestarzała i ciasną definicję kina queerowego. W Europie, ktora nieustannie sie zmienia, podzielonej narodowościowo, etnicznie, kulturalnie, religijnie - kino queerowe, które wychodzi poza seksualność człowieka, poruszając problemy nietolerancji, tożsamosci, rasizmu, hipokryzji - wydaje się być elementem łączacym. Retrospektywa Tinto Brassa, mistrza kina erotycznego jest innym przykładem uciekania od stereotypowego postrzegania tego rodzaju kontrowersyjnych filmów. Debiutujący u Roselliniego i Felliniego Brass nigdy nie stracił smaku i poczucia humoru, kiedy opisywal złożoność ludzkiej natury I erotycznych pragnień. Poszukiwanie oryginalnych tematow i inspiracji bardzo wyraźnie widac szczegolnie w kinematografii belgijskiej i niemieckiej. Reżyserzy z tych krajów bardzo często realizuja filmy poza Europa w Azji i Japonii. Dlatego w tym roku zapraszamy do sekcji Panorama Kina Światowego najnowsze produkcje japonskie ale jednocześnie chcemy pokazać filmy europejskich reżyserów dedykowane Japonii, jak "Tokyo-Ga" Wima Wendersa, "Hanami- Kwiat Wiśni", "Mapę dźwiękow Tokio" Isabel Coixet. Takie zderzenie ilustruje róznice w mysleniu o kinie midzy Europa i innymi częściami świata w obliczu wszechogarniającej globalizacji.